tiistai 11. toukokuuta 2010

PIENI LYHTY


Käy kautta harmaan taivaan
yölinnun laulu villi
kuin punaisena nauhana,
kuin punaisena nauhana
yön mustain kutrien.

Ja jostain kuuluu lehtien
ja kuivain oksain kahinaa.
Ja jossain soittaa huilu,
ja jossain soittaa huilu.
Ja jostain valo kelmeä
ui lomaan poppelien.

Ja heiluu pieni lyhty,
kun tuuli taittuu latvaan puun.

Varjosi, armas, pitkä,
on nurmikolla levoton.
Kätesi, armas, karkaa,
kätesi, armas, karkaa
kuin kala kädestä.
Silmäisi suuri rauha
eteesi minut vangitsi:
nyt olen kesy susi,
nyt olen kesy susi.

Ja pilvi kauas vaeltaa.
Ja katso, vihma tähtien
on taivaan holvin peittänyt.

Ja keinuu pieni lyhty
kun tuuli hyppii latvaan puun
sinun hiuksiesi yllä,
sinun hiuksiesi yllä.

- P. Mustapää -
Kootut runot (WSOY 1969)

6 kommenttia:

  1. pitkä aika siitä kun luin Mustapäätä

    VastaaPoista
  2. Minä jouduin koulussa lausumaan Mustapään Lindblad runoja;-)

    VastaaPoista
  3. Lempirunojani! sain ystävältä linkin.
    Kiitos!

    VastaaPoista
  4. Lempirunojani! Sain ystävältä linkin.
    Minä olen lausunut Linbladia kuorolausuntana
    Aina sykähdyttää kun radiosta tulee:Margarita, olet kaunis...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Margareta, tämä on vain niin ihana!

      Minä olin lavalla aina parhaan ystäväni kanssa: Hän sai lausua Lindbladia, mutta minulle annettiin Leinoa. Kerran esitin yksin Hymyilevän Apollon ja oli pianosäestyskin siinä...

      Ah, se on niin ihana, niin ihana. Minulla on runoja myös Leena Lumissa. En käytä aina runon nimeä,vaan saatan aloittaa suoraan runosta.

      Poista