sunnuntai 27. joulukuuta 2009

LUKIJA


Joulumme on ollut filmijoulu. Eilen katsoimme vihdoinkin Lukijan. Olen tehnyt Bernhard Schlinkin Lukijasta (Der Vorleser), johon elokuva perustuu, arvostelun kesäkuussa 2009. Löytyy hakukoneella blogista Leena Lumi. Jälleen kävi kuten Sovituksessa eli elokuva ylistää kirjaa, mutta nyt enemmän, sillä mahdoton tuli todeksi: Erinomainen kirja jäi toiseksi filmille. En muista koska minulle olisi käynyt näin! Elokuva luonnollisesti kiittää Schlinkin teosta ja Stephen Daldryn loistavaa ohjausta, mutta elämää suuremmaksi sen tekevät Kate Winsletin ja Ralp Fiennesin roolityöt. Kate ei näyttele, vaan elää roolinsa. Hänen kykynsä syntyä roolihenkilökseen on suorastaan...ei tästä maailmasta. Ja Ralph Fiennes taas...ohlalaa;-) ja hän osaa myös näytellä. Aikamoinen elämys!

4 kommenttia:

  1. Väheksymättä tosi nuoren saksalaisen näyttelijän - David Krossin rohkeaa suoritusta, jota Kate itsekin ylistää joka hetki!!

    VastaaPoista
  2. Soolis, kiitos täydennyksestä. Minä en kertakaikkiaan heti muistanut nuoren näyttelijän nimeä ja se sitten jäi. Toki hän teki myös vaikuttavan roolityön ja oli myös hirveän todellinen. Hänen takiaan halusin tähän yhden toisen kuvan, mutta 'perheraati', jolta en edes kysynyt mitään;-) päätti toisin. Tässä pojan kasvot eivät näy...

    VastaaPoista
  3. Kappas vaan, en ole käynyt elokuvaa katsomassa, kun pidin kirjasta niin mielettömästi, että ajattelin, että elokuva ei voi olla niin hyvä. Pitäis ehkä sittenkin katsoa se, varsinkin kun se on osittain filmattu entisen työpaikkani vieressä ja tunnistin trailerista paikkoja. Kuvittele, että mun mies olis päässyt leffaan statistiksi mukaan, mutta ei ollut halukas.

    VastaaPoista
  4. Allu, minä sanoin nyt ensimmäisen kerran elämässäni, että leffa ohittaa kirjan. Kirja oli minulle hieman liian arvattava, joten elokuva kuroi tuon pettymyksen umpeen. Nyt Lukija on mielessäni täydellinen juttu.

    Voi, voi sitä Allumiestä;-)

    VastaaPoista