lauantai 14. elokuuta 2010

Resitatiivi

Ei onnea luotu minulle,
se luotiin muita vasten,
se luotiin perhojen iloita
ja leikkiä nukkelasten!
Jos en sitä itse ma särkisikään,
sen särkevät multa toiset:
nuo sääntöjen säveät seuraajat,
nuo homeisten lakien loiset,
joiden järki on jäykkä ja pimeä
ja tunne kuin tahkottu kivi,
mielipitehet museon hyllyltä
ja sielu kuin kirjan rivi,
joiden silmät on kierot ja karvahat
sitä kaikkea kaunista kohti,
joka lainakaapuja halveksii
ja omilla liikkua tohtii.

Te luulette, että mun henkeni
valeviisauteenne viihtyy:
mitä enemmän minua kiusaatte,
sitä enemmän mieleni kiihtyy.
Te luulette, että mun henkeni
veriottelussamme taipuu:
mitä enemmän minua sorratte,
sitä enemmän valtanne vaipuu.
Näennäisesti kenties taipua voin
yli voimien käypään valtaan,
mut kahleissakin minä säilytän
oman henkeni uhri-altaan;
ja jos ette elää salli mun,
niin tappakaa minut vainen:
minä olen vankina vaarallinen
ja kelvoton alamainen.

. L Onerva -
Liekkisydän (Tammi 2010)
kuva Elin Danielson-Gambogi (Naiset taiteen rajoilla, Riitta Konttinen, Tammi 2010)

4 kommenttia:

  1. Näin voimakasta tekstiä pystyy kirjoittamaan vain hyvin erikoislaatuinen lahjakuus. L.Onervan tarina on niin kohtalokas ja järkyttäväkin, mutta hänen lahjakkuutensa on vertaansa vailla.

    Täällä meidän pitäjässä runoilijan kohtalosta on paljon tietämystä.

    Onneksi runoilija sai elämänsä aikana kokea paljon rakkauttakin. Rakkaudesta joutuu aina maksamaan, joskus kovankin hinnan.

    VastaaPoista
  2. Unelma, häntähän pidettiin myös hulluna. Aviomies sen keski ja sulki hänet sairaalaan, josta onneksi vapautui Madetojan kuoltua. Leino ja Onerva olivat toisilleen ne oikeat, minun mielestäni.

    Unelma, sano nyt hyvänen aika, tarkoitatko Kaijärveä vai Onervaa? Kuka tunsi Kaijärven, sinä vai Anja vai kuka?

    Sanoihan sen jo Emily Dickinson: Maksoit suudelmasta taivasosuuden. Ja: Kaikesta on maksettava kaikellansa.

    VastaaPoista
  3. Tarkoitin Onervaa. :)

    Minäkin olisin taipuvainen uskomaan, että Leino ja Onerva olivat sielunkumppanit.

    VastaaPoista
  4. Unelma, mulla onkin sitten kiinnostavia lukijoita, sillä joku, kuka?, on samasta pitäjästä kuin Kaijärvi ja sinä samasta kuin Onerva.

    He olisivat kuuluneet toisilleen. Heissä oli niin paljon samaa tulta, paloa...Onerva tarvisi Leinon haastetta!

    (Nyt kukkii hennon lilat leimukukat eräiden varjoliljojen joukossa ja myös viehko suopayrtti...Kiitos♥)

    VastaaPoista